Uuden yrityksen 8 surmanluotia Julkaistu 19.9.2019

Yritystoiminnan aloittamiseen liittyy paljon tehtävää ja uusia asioita. Useimmiten käytännön asioiden hoitaminen, kuten perustamisasiakirjojen laadinta, hoituu uusilta yrittäjiltä hyvin ja niihin on saatavilla apuakin mm. uusyrityskeskuksista ja yrittäjäkoulutuksista. Sen sijaan uuden yrittäjän vääriä käsityksiä, toimintatapoja ja olettamuksia ei välttämättä korjaa kukaan.

Listasin pilke silmäkulmassa yritystoiminnan kouluttajana havaitsemiani totuuksia. Uuden yrityksen surmanluoteja, jotka olisi syytä väistää alusta alkaen.

1. Älä kerro kenellekään

Älä hyvä ihminen pidä kynttilää vakan alla, vaan ole ylpeä ja julista ilosanomaasi! Tee koirapuiston Eevalle ja lähikaupan kassalle tiettäväksi, mitä teet. Verkostoidu livenä ja somessa. Liity ryhmiin, mene mukaan yhdistystoimintaan, osallistu tapahtumiin ja juttele vieraiden kanssa. Auta, kommentoi ja kehu – hyvä palaa sinulle takaisinpäin.

2. Meidän asiakkaita on kaikki

Keskinkertainen, yhden koon taskulämmin ratkaisu ei herätä riemunkiljahduksia kenessäkään. Palaa vielä miettimään liikeideaasi ja kilpailuetuasi, millä menestyt.

3. Hyvä tuote myy itsensä

Ei myy, jos kukaan ei tiedä sen olemassa olosta. Markkinointiin ja myyntiin tulee varata aikaa ja rahaa. Useimmiten paljon enemmän kuin alussa ajattelit.

4. Tee kaikki itse

Palaa ajoittain tarkastelemaan ajankäyttöäsi. Teetkö tuottavaa työtä vai meneekö aikasi näpertelyyn? Kaikkea ei kannata opetella itse, vaan teettää ammattilaisella. Omaa tekemistä on syytä priorisoida ja keskittyä siihen mikä on asiakkaalle arvokasta ja mistä voit laskuttaa.

5. Sääli asiakkaan kukkaroa

Hinnoittelu ei voi lähteä asiakkaan huonosta maksukyvystä. Jos asiakasryhmällä ei ole varaa maksaa työstäsi kelpo korvausta, arvioi kriittisesti toiminnan suuntaamista toisaalle. Voisitko hyödyntää osaamistasi jonkun toisen maksukykyisemmän kohderyhmän palvelemisessa?

6. Kirjanpitäjä hoitaa talousasiat

Kirjanpitäjä hoitaa hänelle annettua tehtävää, mutta sinä olet vastuussa yrityksesi taloudesta. Hyviä kirjanpitäjiä on toki paljon, mutta älä väheksy oman talousosaamisesi tärkeyttä.

7. Minulla ei ole mitään opittavaa muilta

Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta, vaan voit viisastua muiden kokemuksista. Katsomalla yli toimialarajojen voit yllättyä, kuinka oma yritystoimintasi ei olekaan erityisen erilaista vaan yhtymäkohtia löytyy monen muun kanssa.

8. Suunnittele, suunnittele ja suunnittele

Vaikka suunnittelu on tärkeää, toimeen tarttuminen on vielä tärkeämpää. On lakattava hiomasta suunnitelmia, otettava lusikka kauniiseen käteen ja alettava kauhomaan.

Yritystoiminnan kouluttaja Sanna Varis

Sanna Varis